Dieta dla włosów, skóry i paznokci – jaka powinna być?

Dla ludzkiego organizmu paliwem niezbędnym do funkcjonowania jest jedzenie. Trzeba sobie uświadomić, że to, co spożywamy, ma ogromny wpływ na nasz organizm. Nie jest wszystko jedno, jak przygotowujemy potrawy, po jakie składniki najczęściej sięgamy i ile czasu poświęcamy na zjedzenie posiłku. Dzięki zdrowym nawykom żywieniowym możemy wzmocnić swoją odporność, poprawić zdrowie i – co bardzo ważne – dodać sobie energii. Bo nic nie cieszy tak bardzo, jak widoczny efekt dobrej i zbilansowanej diety. Przechodząc na dietę pamiętajmy jednak, by zwrócić się o pomoc do specjalisty:  ile może wystarczyć nam samozaparcia w żywieniowej rewolucji, o tyle bez odpowiedniej wiedzy o dietetyce, zamiast pomóc, możemy sobie zaszkodzić. Dla naszego zdrowia lepiej będzie, gdy układanie jadłospisu zostawimy w rękach dietetyków.

Nie znaczy to jednak, że przed zrobieniem kolejnych zakupów powinniśmy skonsultować listę ze specjalistą od żywienia :) Wystarczy przypomnieć sobie piramidę żywienia i włączyć do naszej codziennej diety produkty, które się w niej znalazły. Już po kilku tygodniach zauważymy pozytywne efekty!

Mała zmiana, duży efekt

Nie od dziś wiadomo, że poszczególne składniki odżywcze potrafią zdziałać cuda i pomagają pozbyć się nam różnych zdrowotnych problemów. Nasze babcie mówiły: jedz buraczki, bo są dobre na krew. I miały racje. Zawarte w burakach żelazo pozwala walczyć z anemią. Tak samo wiemy, że produkty mleczne budują i wzmacniają nasz układ kostny. Albo że orzechy i pestki to najlepsza dieta dla mózgu. A na piękne włosy i mocne paznokcie warto jeść… No właśnie co?

Witaminy dla włosów, skóry i paznokci

Reklamowe slogany suplementów diety przypominają nam, że dla pięknej cery i mocnych paznokci najlepsza jest witamina A, E i C oraz witaminy z grupy B. Z witaminą C nie mamy problemu – od razu przychodzą nam do głowy cytrusy. Witamina A – coś nam świta, że może być we szpinaku. Ale B i E? Z tym już jest większy kłopot.

Co zatem jeść, by poprawić kondycję skóry i wzmocnić włosy? Kilka porad poniżej, ale zapraszamy również do zapoznania się z artykułem: Dieta na zdrowe i lśniące włosy.

Wpływ diety na skórę, włosy i paznokcie

Nie od dawna wiadomo, ze jesteśmy tym, co jemy. Ale można też napisać: wyglądamy tak, jak żyjemy. Styl życia i to, jak o siebie dbamy rzutuje niestety nie tylko na naszą kondycję fizyczną i psychiczną, ale również na nasz wygląd. I niestety wszystkie zmiany najszybciej są widoczne na naszej skórze. Co zatem sprawia, że końcówki włosów się rozdwajają, paznokcie są łamliwe a skóra traci blask?

  • Stres, szybkie tempo życia i brak czasu na efektywny wypoczynek
  • Diety eliminujące wybrane składniki odżywcze
  • Choroby i przebyte antybiotykoterapie
  • Nieodpowiednio dobrane tabletki koncepcyjne i anaboliczne sterydy
  • Zbyt obfite i nieregularne miesiączki
  • Ciąża i okres połogowy

Niestety nasz organizm nie jest w stanie sam wyprodukować wielu potrzebnych mu witamin i składników odżywczych. Zdrowa  dieta i suplementacja to zatem jedyny sposób, by zaspokoić zapotrzebowanie komórek naszego ciała na poszczególne mikro i makroelementy.  Nie inaczej jest w przypadku skóry, włosów i paznokci, które również odżywiamy od wewnątrz.

W jakich składnikach diety znajdziemy zatem witaminy na wzmocnienie włosów i paznokci?

  • Witamina A występuje m.in. w mleku, maśle, wątrobie i podrobach zwierzęcych, tłustych rybach, jajach, ziemniakach, jarmużu, papryce, pomidorach, marchwi, brzoskwiniach i wiśniach. Dzięki tym składnikom zapomnimy o spierzchniętej skórze i wypadających włosach.
  • Źródłem witaminy E są w głównej mierze produkty pochodzenia roślinnego: nasiona, pestki, roślinne oleje. Znajdziemy ją również w kaszach, produktach zbożowych i wybranych warzywach i owocach (szparagi, botwina, awokado, jeżyny).  Jej brak w organizmie powoduje wiotkość i szarzenie skóry.
  • Najwięcej witaminy C znajduje się w owocach dzikiej róży, truskawkach, porzeczkach, cytrynach, pomarańczach, w kiwi, papryce, kalarepie, szczypiorku, młodych ziemniakach, rzodkiewce i naci pietruszki. Włączając te składniki do swojej diety unikniemy problemu niegojących się ran, siniaków i nieestetycznych plam na paznokciach.
  • Dostarczając do organizmu witaminy z grupy B zawarte w drożdżach, otrębach, kiełkach pszenicy, orzechach laskowych, liściastych warzywach czy grochu zapobiegniemy wypadaniu włosów, łuszczeniu się skóry i spuchniętym powiekom.

Jak widać przepis na lśniące włosy, jędrną skórę i mocne paznokcie znajduje się w ogrodzie. Zmieniając żywieniowe nawyki pamiętaj, że Twoim celem jest przede wszystkim zdrowie. Wybierając zbilansowaną dietę wzmocnisz nie tylko skórę, włosy i paznokcie – za nowy styl żywienia podziękuje Ci cały organizm.